Τετάρτη, 20 Ιανουαρίου 2010

Για ποιες ελλείψεις στα σχολεία μιλάμε συνήθως

Όταν αναφερόμαστε σε ελλείψεις στα σχολεία συνήθως εννοούμε το διδακτικό προσωπικό ή τη μη έγκαιρη στελέχωσή του από την 1η Σεπτεμβρίου, αναφερόμαστε σε συγκεκριμένες ελλείψεις σε ειδικότητες, αναφερόμαστε σε ελλείψεις σε διοικητικό και λοιπό προσωπικό, αναφερόμαστε σε ελλείψεις αιθουσών διδασκαλίας ή άλλων χώρων μαζικού αθλητισμού και πολιτιστικών θεμάτων, σε ελλείψεις σε εργαστήρια, βιβλιοθήκες. Μα να ‘ταν μόνο αυτές οι ελλείψεις; Καθημερινά δημιουργούνται μεγάλα και μικρά προβλήματα, καθημερινά ανακαλύπτουμε νέες ανάγκες, νέες ανάγκες. Σε μια κοινωνία 500 ατόμων, λογικό είναι να γεννώνται προβλήματα πρακτικά. Θα αναφέρω μερικά από αυτά.
  • Λείπει καθηγητής ειδικότητας ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (αυτή η ειδικότητα υπάρχει στα σχολεία της Κύπρου). Βεβαίως υπάρχει, υπεύθυνος ΣΕΠ, αλλά έτσι όπως γίνεται η ανάθεση σε κάποιον, διαφορετικό ίσως κάθε χρονιά, μόνο και μόνο για να καλύπτει το ωράριό του, δεν παίζει το σπουδαίο ρόλο που θα μπορούσε. Αν δεν υπάρχει συνέχεια, μετεκπαίδευση και εξειδίκευση, τυπική θα είναι η θέση. Θα μου πειτε έχουμε το ΚΕΣΥΠ (Κέντρο Συμβουλευτικού Προσανατολισμού) αλλά νομίζω πως, παρά τις αξιόλογες προσπάθειες των συναδέλφων που τα στελεχώνουν, δεν επαρκεί ο θεσμός. Πχ δεν μπορούν να αφιερώσουν ένα δίωρο για κάθε τμήμα της Β’ λυκείου προκειμένου να ενημερώσουν τους μαθητές για τμήματα, σχολές ή της Α’ τάξης για κατευθύνσεις. Ο αριθμός των σχολείων που εξυπηρετούν τους αναγκάζει να συντομεύουν το χρόνο επίσκεψής τους σε κάθε σχολείο.
  • Δεν υπάρχει ένας χώρος στον οποίον να φιλοξενηθεί κάποιος μαθητής ο οποίος αδιαθέτησε ή μικροτραυματίστηκε. Και αν αυτός ο χώρος δημιουργήθηκε τώρα με την ευκαιρία του ιού της γρίπης Η1Ν1, δεν υπάρχουν οι ελαχιστότατες υποδομές: ένας πάγκος, ένα ντιβάνι ένα ράντσο σε τελική ανάλυση να ξαπλώσει, ώστε να του παρασχεθούν απερίσπαστα οι ελάχιστες φροντίδες που απαιτούνται. Παρά μόνον, επιστρατεύονται καρέκλες, κάπου στο διάδρομο ή σε κάποιο γραφείο της Γραμματείας, υπό το βλέμμα των υπολοίπων περιέργων.
  • Δεν υπάρχει ικανός αριθμός από βρύσες-νεροχύτες για τους μαθητές στους διαδρόμους, οπότε είναι αναγκασμένοι να προστρέχουν στις μαθητικές τουαλέτες, στο ισόγειο. Θα ‘λεγα πως απαραίτητο θα ήταν σε κάθε αίθουσα να υπήρχε βρύση με ένα μικρό νεροχύτη.
  • Η αίθουσα η οποία χαρακτηρίζεται ως «βιβλιοθήκη» είναι συνήθως αποθήκη βιβλίων ή γενικότερα αποθήκη. Θα μπορούσε όμως πολύ εύκολα και με καθόλου έξοδα να διαμορφωθεί ως χώρος αναγνωστήριο έτσι ώστε κάποιος μαθητής στο διάλειμα να πάει να καθίσει, να διαβάσει κάτι, να ακούσει μουσική, να λύσει μια άσκηση, να ηρεμήσει, να παίξει σκάκι, να σιγοκουβεντιάσει. Απαιτούνται ελάχιστα: τακτοποίηση του υπάρχοντος χώρου, κάποια ζεύγη θρανίων, λίγες καρέκλες και μπόλικο μεράκι. Ο δε χώρος αυτός καθώς η επίβλεψή του να ανατεθεί στην αρμοδιότητα του 15μελούς Συμβουλίου.
  • Θα ήθελα και έναν παιδοψυχολόγο, ένα κοινωνικό λειτουργό ίσως, για την υποστήριξη τόσο των μαθητών όσο και των καθηγητών σε θέματα παιδαγωγικά, ψυχολογίας εφήβων, ευαισθητοποίησης κ. ά. Υπάρχει το αρμόδιο Κέντρο Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ), αλλά και πάλιν πιστεύω πως η προσφορά του δεν είναι αρκετή. Θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να προστρέχει σ’ αυτό, ενώ ένα κατάλληλο στέλεχος στο σχολείο θα έλυνε επιτόπου τα προβλήματα.

Λίγες απλές πρακτικές κινήσεις αναβαθμίζουν το σχολείο, το κάνουν πιο ανθρώπινο, πιο ζεστό, πιο φιλόξενο. Και το κόστος ...αναβάθμισης, θεωρώ πως είναι ελαχιστότατο σε σχέση με άλλες δαπάνες.
Κυρ Διευθυντά μ’ ακούς;



Του συνεργάτη μας PhL

2 σχόλια:

EiRiNi είπε...

Συμφωνω απολυτα!
Ομως ειλικρινα ειναι ευθυνη ολων σας... Μαθητων και καθηγητων...
Αν εσεις δεν τα διεκδικησετε και δε συνεργασθειτε ολοι μαζι...τοτε ειναι οντως δυσκολα τα πραγματα...

2ο ΓΕΛάρισας είπε...

@EiRiNi: το παλεύουμε

Τι λένε για το 2

"Όπως και να το κάνουμε, αν φέρουμε την σύγκριση σε ποδοσφαιρικά κριτήρια, αν το 1o Λύκειο αντιστοιχεί στην Ρεάλ Μαδρίτης, το 2ο Λύκειο είναι η Μπαρτσελόνα, με ότι κι αν σημαίνει ο σύλλογος αυτός για την Καταλονία, σε σχέση με την βασιλική Ρεάλ. Ήσασταν το Λύκειο του λαού κι αυτό, πώς να το κάνουμε, γοητεύει”.

Ρήση απόφοιτου του 1981 του 1ου Λυκείου

Το ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ μας

- Ένας ιστοχώρος για ένα διαρκή διάλογο -χωρίς επίλογο- από …μηδενικής βάσης. Ένας ιστοχώρο όπου, μαθητές και καθηγητές, δια-λογιζόμαστε, συλ-λογιζόμαστε, ανα-λογιζόμαστε. Ένας ιστοχώρος συνάντησης και ανταλλαγής απόψεων, ιδεών και προτάσεων, για ενημέρωση, πληροφόρηση, κατά της παρα-πληροφόρησης.
- Συν-διαλεγόμαστε, Συμ-μετέχουμε, Συν-εργαζόμαστε και αποκτούμε τη δυνατότητα και ικανότητα να οσφραινόμαστε …χρώματα, να γευόμαστε …χάδια, ν’ αφουγκραζόμαστε …αρώματα, να βλέπουμε …νοστιμιές, ν’ αγγίζουμε …ήχους.
- Γιατί, θεωρούμε πως χρήσιμον είναι να παρατηρεί κανείς τη λεπτομέρεια μέσα στην ολότητα, να ξεχωρίζει τη γοητεία μέσα στην ασχήμια, να προτιμά την ομορφιά από τη χρησιμότητα, τη χάρη από την αποτελεσματικότητα.
- Δρω γιατί Aντιδρώ, Μετέχω και Συμμετέχω είναι το σύνθημά μας.

'Ιτε παίδες. Γράφουμε, Ανα-γράφουμε, Συγ-γράφουμε και αποστέλλουμε το δικό μας κείμενο, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: 2genlyklar@gmail.com, για δημοσίευση.