Σάββατο, 16 Οκτωβρίου 2010

Νέες τεχνολογίες και καθηγητές

Έβλεπα ένα ρεπορτάζ στο ΑΝΤ1 και αποφάσισα να γράψω αυτήν την ανάρτηση. Δεν είμαι αλήθεια σίγουρη για το πόσοι θα ενδιαφερθούν, θα καταλάβουν, θα δουν και όχι απλά θα κοιτάξουν το πρόβλημα.

Η ανάπτυξη της τεχνολογίας γίνεται με 200km/h. Οι εξελίξεις τρέχουν και εμείς δεν πρέπει απλά να τις ακολουθούμε αλλά είμαστε αναγκασμένοι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να συμβαδίζουμε με τα δεδομένα της εποχής μας. Εξάλλου μπορούμε ευχάριστα να συνδέσουμε την τεχνολογία με την εκπαίδευση. Δυστυχώς όμως, το εκπαιδευτικό προσωπικό δεν είναι κατάλληλα εξειδικευμένο με τη νέα τεχνολογία. Σε αρκετά σχολεία υπάρχει η δυνατότητα χρήσης των ηλεκτρονικών υπολογιστών για παράδειγμα ή του διαδικτύου για να μπορέσει να γίνει πιο κατανοητό το μάθημα. Σε τι όμως, θα μπορούσε να εξυπηρετήσει η ανάπτυξη της τεχνολογίας όταν δεν υπάρχουν άτομα που να ξέρουν να την εκμεταλλευτούν κατάλληλα; Άλλο ένα χάσμα δημιουργείται ανάμεσα σε παιδαγωγό και μαθητή.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 31% των καθηγητών δηλώνουν ότι δε γνωρίζουν από υπολογιστές (ΣΣ. μου φαίνεται αρκετά μικρό το ποσοστό, αλλά τέλος πάντων).
Έπειτα, από τις ίδιες πηγές μαθαίνουμε ότι το ποσοστό των σχολείων με δική τους ιστοσελίδα ανέρχεται μόλις στο 10-15%, από τις οποίες ελάχιστες ενημερώνονται τακτικά!
Οι καθηγητές δε γνωρίζουν τη νέα τεχνολογία που μόνο χρήσιμη θα μπορούσε να φανεί τόσο στους ίδιους μα κυρίως στους μαθητές τους. Σε αυτό βέβαια, ευθύνη έχει το κράτος, αφού υπάρχει ελλιπής ενημέρωση. Μα ευτυχώς ή δυστυχώς ο καθένας μας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του. Γνωρίζουμε καθηγητές που μόνοι τους έχουν μάθει να χρησιμοποιούν την τεχνολογία (ΣΣ. όπως άλλωστε και οι περισσότεροι από μας). Επίσης, υπάρχουν μαθήματα υπολογιστών για καθηγητές (ΣΣ. είχαμε και στο δικό μας γυμνάσιο και διορθώστε με αν κάνω λάθος). Οπότε μάλλον το θέμα είναι το κατά πόσο θέλουν οι καθηγητές να ασχοληθούν με τα νέα μέσα και να πληροφορήσουν τους μαθητές τους. Το ότι υπάρχουν προβλήματα, υπάρχουν. Το να μην υπάρχει όμως θέληση, είναι άλλο θέμα και το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουμε είναι μάλλον κάτι περισσότερο από δυσάρεστο.

Οι υπερβολές φυσικά και δεν είναι επιθυμητές! Μπορούμε εύκολα να συνδυάσουμε τους παλιούς τρόπους διδασκαλίας (όσοι από αυτούς είναι πετυχημένοι) με τα νέα δεδομένα (όσα είναι επίσης ανεκτά και λογικά) και με την προσωπικότητα των καθηγητών και τις ανάγκες των μαθητών. Δεν είναι ανάγκη όμως, να τα αλλάξουμε όλα. Δεν μπορούν και δεν πρέπει να ανατραπούν οι τρόποι διδασκαλίας που οδηγούν σε θετικά αποτελέσματα τόσα χρόνια. Είναι καλό ορισμένες φορές να βάζουμε φρένο στην τεχνολογία ή αν δεν μπορούμε να τη σταματήσουμε να αλλάζουμε τη φορά της...

Κλείνοντας το ρεπορτάζ, άκουσα τη φράση ενός κυρίου του οποίου το όνομα και την ιδιότητα δε συγκράτησα, μα θυμάμαι τα λόγια του που μου έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση.
Είπε περίπου ότι οι καθηγητές δε χρειάζεται να είναι μόνο απλοί γνώστες τις τεχνολογίας. Αυτό και μόνο δε φτάνει.
Σωστά!
Καθηγητής σημαίνει να μπορείς να επιμένεις και να υπομένεις. Να σε χαρακτηρίζει η εχεμύθεια και να εμπνέεις εμπιστοσύνη. Να είσαι συνεργάσιμος και να σε διακατέχει το πνεύμα της συνεργασίας και της αλληλεγγύης. Να μπορείς να σέβεσαι και να εκτιμάς. Να πιστεύεις στις δυνατότητες των μαθητών σου και να μην αμφισβητείς τις ικανότητές τους. Να αγαπάς αυτό που διάλεξες να κάνεις στη ζωή σου. Να χαμογελάς και να γεμίζεις ελπίδα τους μαθητές σου γιατί από σένα περιμένουν να τους δώσεις τη δύναμη που ίσως κάποτε χάσουν. Να ξεχνάς τα προσωπικά σου προβλήματα όσο δύσκολο κι αν είναι αυτό και να συγκεντρώνεσαι στα τόσα μάτια που σε κοιτάζουν! Να τα αγαπάς...

Γιατί όσο υπάρχουν καθηγητές-Άνθρωποι τότε έχουμε την ελπίδα ότι τα παιδιά κάτι θα αποκομίσουν. Αξίες και ιδανικά που όταν είσαι μικρός συγκρατείς πιο εύκολα, κατανοείς και σέβεσαι!
Υπάρχουν καθηγητές που είναι Άνθρωποι.
Ναι.. Εγώ έχω γνωρίσει... Αν έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά θα τους διακρίνουμε ανάμεσα στο πλήθος...
Κι ακόμη το ποσοστό αυτό είναι μικρό, είναι στο χέρι μας να το αυξήσουμε...

ΥΓ: Ωωωραιααα..και τώρα ...μπορείτε να με μισήσετε !!! :D

Eirini

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Τι λένε για το 2

"Όπως και να το κάνουμε, αν φέρουμε την σύγκριση σε ποδοσφαιρικά κριτήρια, αν το 1o Λύκειο αντιστοιχεί στην Ρεάλ Μαδρίτης, το 2ο Λύκειο είναι η Μπαρτσελόνα, με ότι κι αν σημαίνει ο σύλλογος αυτός για την Καταλονία, σε σχέση με την βασιλική Ρεάλ. Ήσασταν το Λύκειο του λαού κι αυτό, πώς να το κάνουμε, γοητεύει”.

Ρήση απόφοιτου του 1981 του 1ου Λυκείου

Το ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ μας

- Ένας ιστοχώρος για ένα διαρκή διάλογο -χωρίς επίλογο- από …μηδενικής βάσης. Ένας ιστοχώρο όπου, μαθητές και καθηγητές, δια-λογιζόμαστε, συλ-λογιζόμαστε, ανα-λογιζόμαστε. Ένας ιστοχώρος συνάντησης και ανταλλαγής απόψεων, ιδεών και προτάσεων, για ενημέρωση, πληροφόρηση, κατά της παρα-πληροφόρησης.
- Συν-διαλεγόμαστε, Συμ-μετέχουμε, Συν-εργαζόμαστε και αποκτούμε τη δυνατότητα και ικανότητα να οσφραινόμαστε …χρώματα, να γευόμαστε …χάδια, ν’ αφουγκραζόμαστε …αρώματα, να βλέπουμε …νοστιμιές, ν’ αγγίζουμε …ήχους.
- Γιατί, θεωρούμε πως χρήσιμον είναι να παρατηρεί κανείς τη λεπτομέρεια μέσα στην ολότητα, να ξεχωρίζει τη γοητεία μέσα στην ασχήμια, να προτιμά την ομορφιά από τη χρησιμότητα, τη χάρη από την αποτελεσματικότητα.
- Δρω γιατί Aντιδρώ, Μετέχω και Συμμετέχω είναι το σύνθημά μας.

'Ιτε παίδες. Γράφουμε, Ανα-γράφουμε, Συγ-γράφουμε και αποστέλλουμε το δικό μας κείμενο, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: 2genlyklar@gmail.com, για δημοσίευση.