Τρίτη, 18 Ιανουαρίου 2011

Διεθνής διαγωνισμός PISA και έρευνα ΟΟΣΑ

Γράφει η EiRiNi:

Θα θυμάστε, ίσως, πέρσι που γράψαμε για τη συμμετοχή του σχολείου μας στο Διεθνή διαγωνισμό PISA; Φέτος δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσμα αυτού του διαγωνισμού. Αποτελέσματα μπορείτε να διαβάσετε στην παρακάτω ανάρτηση:

"Ο διεθνής διαγωνισμός PISA (διεθνές πρόγραμμα αξιολόγησης μαθητών) του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια και σε αυτόν συμμετέχουν 15χρονοι μαθητές που καλούνται να δείξουν τις γνώσεις τους στην κατανόηση κειμένων, στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες...
Η Ελλάδα για το 2009 κατατάσσεται ανάμεσα σε 65 χώρες:

"- Στα μαθηματικά διατηρήσαμε την ίδια θέση (39η) με τον διαγωνισμό του 2006, αλλά η ελληνική επίδοση βελτιώθηκε φθάνοντας τους 466 βαθμούς από 459 β. το 2006 και 445 β. το 2003. Παρότι είναι κάτω από τον μ.ό. του ΟΟΣΑ, στους 496 β., η Ελλάδα είχε τη μεγαλύτερη βελτίωση όπως και οι Μεξικό, Τουρκία, Πορτογαλία, Ιταλία και Γερμανία. Στην ίδια βαθμολογική ομάδα με τη χώρα μας είναι η Ρωσία, η Κροατία, η Λιθουανία.

- Στην κατανόηση κειμένου, η Ελλάδα ανέβηκε στην 31η θέση με 483 βαθμούς, ισοβαθμώντας με τη Σλοβενία. Το 2006 ήταν στην 36η θέση με 460 βαθμούς, ενώ το 2003 ήταν στην 30ή θέση με 472 βαθμούς. Στην ίδια βαθμολογική κλίμακα βρίσκονται η Ιταλία, η Ισπανία, η Τσεχία, η Σλοβακία. Τη μεγαλύτερη βελτίωση είχαν οι Χιλή, Ισραήλ, Πολωνία, Πορτογαλία, Κορέα, Ουγγαρία και Γερμανία.

- Οι φυσικές επιστήμες είναι το μόνο πεδίο που οι Έλληνες είχαν χειρότερα αποτελέσματα σε σχέση με το 2006. Η Ελλάδα το 2009 κατέλαβε τη 40ή θέση με 470 βαθμούς, ενώ το 2006 ήταν 38η με 473 β. Το 2003 ήταν 30ή με 481 β. Στην ίδια βαθμολογική κλίμακα με τη χώρα μας βρίσκονται η Ρωσία, το Λουξεμβούργο, η Αυστρία. Τη μεγαλύτερη βελτίωση είχαν οι Τουρκία, Πορτογαλία, Κορέα, Ιταλία, Νορβηγία, ΗΠΑ και Πολωνία."

Συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές στην Ελλάδα οι μαθητές:

"- Στα μαθηματικά βελτιώθηκαν κατά 21 μονάδες από τον διαγωνισμό του 2003, τελευταία χρονιά που δόθηκε βάρος στο συγκεκριμένο πεδίο.
- Στην κατανόηση κειμένου βελτιώθηκαν κατά 9 μονάδες από το 2000, όταν ο διαγωνισμός επικεντρώθηκε στην κατανόηση κειμένου.
- Στις φυσικές επιστήμες έχασαν 3 μονάδες από τον βαρύνοντα για το πεδίο διαγωνισμό του 2006."

Το 2009 το πεδίο στο οποίο δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή ήταν αυτό της κατανόησης κειμένου... Στην έρευνα συμμετείχαν 4.969 μαθητές από 184 σχολεία της χώρας μας.. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός έχει ως στόχο να εμφανίσει κατά πόσο οι μαθητές εφαρμόζουν τις γνώσεις που έχουν λάβει από το σχολείο στην καθημερινότητά τους και πόσο καλός αρωγός στέκεται το εκπαιδευτικό σύστημα για αυτό τον σκοπό.

Κατά τη γνώμη μου μπορούμε και καλύτερα... Είναι προτιμότερο ο κάθε παιδαγωγός να αλλάξει μαζί με το τμήμα του τον τρόπο διδασκαλίας, παράδοσης και συμμετοχής στο μάθημα παρά να περιμένουν έως ότου κάποια κυβέρνηση ή ο κάθε Υπουργός παιδείας να αποφασίσουν να αλλάξουν επιτέλους την Παιδεία μας. Χρειάζονται μόνο μικρά βήματα για να έλθουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Η χρήση της τεχνολογίας είναι μόνο ένα από τα μέσα που μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των μαθητών, αφού είναι κάτι αγαπημένο και γνώριμο σε αυτούς... Όλα τα μαθήματα ουδενός εξαιρουμένου μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτή την "αδυναμία" των μαθητών προς την τεχνολογία.

Δεύτερο και εξίσου σημαντικό είναι η μετατροπή της θεωρίας σε πράξη. Τα παιδιά θέλουν να αποδεικνύουν ό,τι διαβάζουν αλλιώς γίνονται δύσπιστα και φυσικά αδιάφορα... Μαθήματα όπως η φυσική, η χημεία, η βιολογία κλπ είναι εκείνα που μπορούν κυρίως να καταξιώσουν τη θεωρία με την πράξη.

Έπειτα, οι μαθητές αγαπούν τη συζήτηση. Αν τους δοθεί η ευκαιρία μπορούν να διατυπώσουν άφοβα τις απόψεις τους, να διαφωνήσουν -έντονα ίσως, σε κάποιες περιπτώσεις- , να συμφωνήσουν, να προβληματιστούν, να κρίνουν! Τα περισσότερα εξάλλου μαθήματα μπορούν να προωθήσουν το διάλογο, εάν ο καθηγητής το επιδιώξει. Και είναι τόσο όμορφο το κλίμα που επικρατεί στο τμήμα όταν ο καθηγητής μπορεί να ελέγξει την ατμόσφαιρα (σας μιλώ από προσωπική πείρα, δεν είναι κάτι αδύνατο). Έχουμε την ανάγκη να μας ακούσετε!

Αυτά και άλλα πολλά που μπορούν να εφαρμοστούν ακόμη κι αν ο χρόνος πολλές φορές δεν επαρκεί. Εγώ δηλαδή πώς τα βίωσα μέσα στο τμήμα μου; Όταν υπάρχει θέληση όλοι μας βρίσκουμε τρόπο και χρόνο, μα η μεγάλη πληγή στην Παιδεία είναι πως δεν υπάρχει αυτή η θέληση για αναζήτηση, για βελτίωση, για ανταλλαγή απόψεων...

Δεν ευθύνονται όμως, μόνο οι καθηγητές... Οι μαθητές πρέπει να δείχνουν κατανόηση στις φιλότιμες προσπάθειες των καθηγητών τους και μάλιστα να τους ωθούν σε αυτές... Η προσπάθεια πρέπει να είναι κοινή και στην εποχή μας επιβάλλεται! Πρέπει και οι δυο πλευρές να κατανοήσουν ότι δεν είναι αντίπαλοι ούτε και εχθροί.
Ο αμοιβαίος σεβασμός κερδίζεται και η εκτίμηση κατακτιέται...

Εύχομαι να παραμείνουν τα πράγματα ως έχουν για όσους τα εφαρμόζουν (να μην κουραστείτε!!) και να αλλάξουν γρήγορα για όσους αδιαφορούν.

Πηγή: εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ


Μέχρι να ετοιμαστεί η σχετική ανάρτηση, νέα ευχάριστα για τους έλληνες μαθητές κυκλοφόρησαν από έρευνα του ΟΟΣΑ. Διαβάστε παρακάτω, από την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ της Λάρισας.


Πρωταθλητές στο εξωσχολικό διάβασμα οι Έλληνες μαθητές

Αν και όχι ιδιαίτερα επιμελείς στη μελέτη, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα του ΟΟΣΑ, οι έλληνες μαθητές αναδεικνύονται πρωταθλητές στο εξωσχολικό διάβασμα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα του προγράμματος PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.
Οι 15χρονοι Έλληνες δηλώνουν ότι διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση σε ποσοστό 82,5%, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση ανάμεσα στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τους συμμαθητές τους από την Τουρκία.....
...Ανάμεσα στα δύο φύλα, τα κορίτσια εμφανίζονται να έχουν καλύτερη σχέση με το εξωσχολικό διάβασμα σε σχέση με τα αγόρια, με μια διαφορά 12 μονάδων. Τα κορίτσια στην Ελλάδα διαβάζουν για δική τους ευχαρίστηση σε ποσοστό 86,4% έναντι ποσοστού 74,4% των αγοριών...
...Εξάλλου, παρά την "πρωτιά" ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ, οι Ελληνες μαθητές φαίνεται να υστερούν στην ποιότητα του αναγνωστικού αντικειμένου, αφού το ποσοστό των 15χρονων μαθητών στην Ελλάδα που διαβάζουν λογοτεχνία (μυθιστορήματα, νουβέλες και διηγήματα) έχει μειωθεί κατά δύο μονάδες σε σχέση το 2000...


11 σχόλια:

Νίκος είπε...

Συμμετείχα και εγώ στο Πίζα του 2008-2009.Τα κείμενα εύκολα,τα μαθηματικά έ!!!Αυτά πάντως.

EiRiNi είπε...

αληθειααααααααα???τι υπεροχα,..! εγω παλι ημουν στην 3η οποτε καταλαβαινεις στην απ' εξω.. και οταν ρωτουσαμε τους μικροτερους ιδεα δεν ειχαν..αχαχαχα

τι θεματα ειχαν? εννοω τι ρωτουσαν γενικα θυμασαι?

Νίκος είπε...

Θυμάμαι κάτι μαθηματικά,κάτι φυσικές που θα μου παραμείνουν αξέχαστες ως προς το ότι με δυσκόλεψαν ολίγον τι,αλλά θυμάμαι χαρακτηριστικά ένα κείμενο για τη σοκολάτα και τα προβλήματα που φέρνει η μη κατανάλωση της.Γενικά ήταν αν θυμάμαι καλά πολλπλής επιλογής τα περισσότερα.Είχαμε υπολογίσει και κάτι γραμμωτους κώδικες.Τώρα δεν θυμάμαι άλλα.Έχω μεγαλώσει βλέπεις και η μνήμη μου με εγκαταλείπει.

EiRiNi είπε...

χαχαααχαχχα κα αναρωτιομουν γιατι τοσο χαμηλα στη φυσικη βρε παιδι μου... να ο ενοχος!!! εσυυυυυ!!!! αχαχααχ

Νίκος είπε...

Είμαι?Να έχω δηλαδή αισθήματα ενοχής που θα με αποτρέψουν από το να διαβάσω.

ΕiRiNi είπε...

οχι οχι τοσες τυψεις ενταξει... στρωσου.. ολο δικαιολογιες...

Νίκος είπε...

Σε έπεισα έ?

Ειρηνη είπε...

μη χαιρεσαι ειναι που διαβαζεις αρχαιους φιλοσοφους και μαθαινεις την πειθω αλλιως...! διαβασε Αριστοτελη..!ελα...

Νίκος είπε...

Μπήκαμε σήμερα στον Αριστοτέλη.Ηθικά Νικομάχεια.Πολύ με υποτιμάς αγαπητή αντιπρόεδρε.

ΕiRiNi είπε...

σνιιιφ... απο τα αγαπημενα μου.. Επεσαν 3 φορες (2η σε μας) περσι και πριν απο μας αλλα ΠΟΤΕ μην τα υποτιμας.. ποσοι την πατησαν τη χρονια μου...!

εγω βεβαια θα θελα και πολιτεια αλλα και τα ηθικα αλλο πραγμα βρε παιδι μου!

καλα διαβασματα... τα λεει ωραιο ο αριστοτελης εκει..

Νίκος είπε...

Ευχαριστώ.Πάντως τ 5-6 τελευταία χρ.οναι αυτά πέφτουν άρα!!!.....

Τι λένε για το 2

"Όπως και να το κάνουμε, αν φέρουμε την σύγκριση σε ποδοσφαιρικά κριτήρια, αν το 1o Λύκειο αντιστοιχεί στην Ρεάλ Μαδρίτης, το 2ο Λύκειο είναι η Μπαρτσελόνα, με ότι κι αν σημαίνει ο σύλλογος αυτός για την Καταλονία, σε σχέση με την βασιλική Ρεάλ. Ήσασταν το Λύκειο του λαού κι αυτό, πώς να το κάνουμε, γοητεύει”.

Ρήση απόφοιτου του 1981 του 1ου Λυκείου

Το ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ μας

- Ένας ιστοχώρος για ένα διαρκή διάλογο -χωρίς επίλογο- από …μηδενικής βάσης. Ένας ιστοχώρο όπου, μαθητές και καθηγητές, δια-λογιζόμαστε, συλ-λογιζόμαστε, ανα-λογιζόμαστε. Ένας ιστοχώρος συνάντησης και ανταλλαγής απόψεων, ιδεών και προτάσεων, για ενημέρωση, πληροφόρηση, κατά της παρα-πληροφόρησης.
- Συν-διαλεγόμαστε, Συμ-μετέχουμε, Συν-εργαζόμαστε και αποκτούμε τη δυνατότητα και ικανότητα να οσφραινόμαστε …χρώματα, να γευόμαστε …χάδια, ν’ αφουγκραζόμαστε …αρώματα, να βλέπουμε …νοστιμιές, ν’ αγγίζουμε …ήχους.
- Γιατί, θεωρούμε πως χρήσιμον είναι να παρατηρεί κανείς τη λεπτομέρεια μέσα στην ολότητα, να ξεχωρίζει τη γοητεία μέσα στην ασχήμια, να προτιμά την ομορφιά από τη χρησιμότητα, τη χάρη από την αποτελεσματικότητα.
- Δρω γιατί Aντιδρώ, Μετέχω και Συμμετέχω είναι το σύνθημά μας.

'Ιτε παίδες. Γράφουμε, Ανα-γράφουμε, Συγ-γράφουμε και αποστέλλουμε το δικό μας κείμενο, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: 2genlyklar@gmail.com, για δημοσίευση.